Kolory cz. 2
Kolory cz.2
Kolory w grafice to jedna z kluczowych spraw. Wszyscy z nich korzystamy i są one jednym z podstawowych narzędzi każdego grafika. Wzorników oraz skal barw jest całe mnóstwo, o dwóch z nich wspominaliśmy w części pierwszej związanej z kolorami. Nadszedł czas na przedstawienie kolejnych kolorów w grafice oraz jednego z modeli barw.
Kolory Pantone
Wzornik Pantone to kolory drukarskie. Są to kolory za które dodatkowo zapłacimy, jednak ich kolor będzie zawsze taki sam niezależnie od drukarni i maszyny. Kolory oznaczane są numerem (np. 7684), możemy też uzyskać tu barwy metaliczne i fluorescencyjne. Podstawowa skala Pantone opisuje około 1760 kolorów. Największym problemem jest przeliczenie (konwertowanie) skali Pantone na CMYK lub RGB, bo niektóre z barw Pantone ciężko odtworzyć, a niektóre są niemożliwe do uzyskania w druku czy na ekranie. Ciekawostka: w programach Adobe są palety barw Pantone, ale nie są one aktualne i nie zawierają wszystkich kolorów Pantone. Jaka jest tego przyczyna? Adobe nie kupił pełnej licencji, dlatego po najnowsze kolory Pantone trzeba sięgać do ich strony: https://www.pantone.com/
Kolory RAL
Palety RAL używa się do określania kolorystyki niezliczonych produktów przemysłowych, elementów architektury i wyposażenia wnętrz, stosowana jest też powszechnie w reklamie - np. do precyzowania kolorystyki nośników i oznakowań. Zlecając malowanie proszkowe konstrukcji stojaka, profili kasetonowych itp., zostaniemy najczęściej poproszeni o sprecyzowanie koloru wg systematyki RAL. Z paletą RAL stykają się nawet specjaliści od multimediów czy poligrafii, stając przed koniecznością wydrukowania lub przedstawienia na monitorze kolorów odpowiadających możliwie najlepiej wartościom określonym przez klienta wg palety RAL.
Model barw HSV
Model HSV jest modelem przestrzeni barw, który nawiązuje do sposobu w jakim widzi ludzkie oko. Według tego modelu wszystkie barwy wywodzą się ze światła białego, gdzie część widma jest odbita a pozostała pochłonięta przez oświetlane przedmioty.
Symbole w nazwie tego modelu to:
H - barwa, wyrażona jest kątem w kole barw od 0 do 360 stopni
S - nasycenie koloru, promień podstawy stożka HSV
V - równoważna mocy światła białego, wysokość stożka
Zmiana barwy/nasycenia/ jasności obrazu sprowadza się do konwersji modelu RGB na HSV, odpowiednich operacjach na modelu HSV i ponowna konwersja z HSV na RGB. W tym celu najpierw odczytujemy wartość koloru dla danego piksela obrazu i wydzielamy składowe R, G, B. Następnie dokonujemy konwersji RGB na HSV. Barwy podstawowe RGB przyjmują wartości od 0 do 255 dla każdej z barw. Po dokonaniu konwersji z RGB na HSV można wykonać żądane operacje na tych wartościach.
Jak możemy zauważyć kolory w grafice komputerowej odgrywają bardzo dużą rolę. Czasami na ekranie jesteśmy pewni koloru lecz po wydruku różni się od zaplanowanego. Takie sytuacje zdarzają się częściej niż myślicie. Dlatego warto podszkolić się w tej tematyce, aby nasze retuszowane zdjęcia mogły wyglądać na wydruku tak jak sobie to zaplanowaliśmy!
Komentarze
Prześlij komentarz